Hoe vaak moet je een branding fotoshoot doen? 

Friday, October 11th, 2024

Een vraag die vaak gesteld wordt, en die misschien ook wel door jouw hoofd gaat: hoe vaak moet je een branding fotoshoot doen? Ik hoor het je namelijk denken: als je er eenmaal aan begint, moet je dan om de zoveel tijd een nieuwe fotoshoot doen? Of als je er een jaar geleden eentje gedaan hebt, wanneer wordt het dan weer tijd om opnieuw voor de lens te gaan staan? Ik neem je mee in mijn visie hierop, en ik geef je gelijk wat tips mee!

Om te beginnen: je moet natuurlijk helemaal niks. Als jij één keer een fotoshoot doet, en dat vind je voor nu (of een langere tijd) helemaal prima: all good. Maar is het slim om een aantal keer een branding fotoshoot te doen? Dat wel. Er zijn namelijk verschillende redenen die ervoor kunnen zorgen dat jij toe bent aan een nieuwe shoot, en in deze blogpost ga ik de belangrijkste langs.

Verandering van branding

Misschien erg voor de hand liggend, maar daarom ook wel een goede om mee te starten: verander jij van complete branding (bijvoorbeeld huisstijl, kleuren etc.)? Dan is het een goed idee om jouw foto’s hier in mee te laten gaan. Als jouw kenmerkende kleur eerst geel was, maar je bent nu een beige-persoon geworden, dan matcht dat totaal niet meer bij wat je uit wilt stralen en de boodschap die je over wilt brengen.

En dat is helemaal niet erg, want je groeit met je bedrijf door de jaren heen. Waar je begint met jouw bedrijf, ben jij niet meer na een aantal jaar of misschien zelfs een aantal maanden. Eigenlijk kun je alleen maar van geluk spreken dat dat gebeurt, want dat betekent dat er groei zit! Daarom is het wel fijn dat je hier in je uitingen ook mee kunt groeien door middel van passend beeldmateriaal. 

Verandering van doelgroep (of branche)

Ben jij een marketing topper die eerst voornamelijk uitvoerende taken op zich nam, maar nu ook een coachende rol op zich neemt? Dit is een mooi voorbeeld van doelgroep-verandering. Je wilt daarom een hele andere boodschap over gaan brengen naar jouw potentiële klanten, en daarbij hoort – wederom – passend beeldmateriaal!

Verandering van uiterlijk

Sta jij op al jouw foto’s met blond kort haar, maar heb je inmiddels haar tot over je schouders en er een bruin kleurtje aan gegeven? Dan zijn de beelden niet heel erg matchend met wie jij nu bent. En ook dit is een veelvoorkomende situatie, want zoals ik al zei: je bedrijf groeit, maar jij groeit ook. Dit uit zich ook vaak in uiterlijke veranderingen. Daarom extra fijn als jij jouw visie uit kunt dragen als de persoon die jij NU bent, en hoe jij je NU voelt. 

Je beeldbank is leeg

Een lege beeldbank? Omdat je nog nooit een fotoshoot hebt gedaan óf omdat je wel fotoshoots hebt gedaan, maar alle beelden al (meermaals) gebruikt hebt (dus dan is hij niet leeg, maar zo voelt het wel). Ja, dan wordt het echt tijd om die beeldbank weer te gaan vullen! 

Er zijn nog meer redenen om een nieuwe branding fotoshoot te doen, denk aan een lancering van een project of een uniek fotoshoot tijdens een event! Maar bovengenoemde zijn wel de meest voorkomende situaties wanneer mijn klanten ervoor kiezen om opnieuw een fotoshoot te doen.

Hoe vaak je dus een branding fotoshoot moet doen, dat mag jij helemaal zelf bepalen! Maar als jij je in bovenstaande punten herkent en hiermee aan de slag wilt gaan, dan help ik je daar graag bij. Je kunt bij mij kiezen uit verschillende pakketten, variërend in aantal beelden die je ontvangt om jouw beeldbank te vullen. Je kunt er ook zelfs voor kiezen om het jaar rond een fotoshoot bij mij te doen, zodat je met alle seizoenen een passende beeldbank hebt. 

Klinkt dit interessant voor jou? Stuur me dan een e-mail of een berichtje op Instagram. 

Hoe vaak heb jij al een branding fotoshoot gedaan?