Monday, January 24th, 2022
Het is niet niks, je hebt de stap gezet om te investeren in een personal branding shoot. Een shoot die ervoor gaat zorgen dat je beelden gaat creëren die passen bij jouw bedrijf, die ervoor gaan zorgen dat jij de connectie met je klant nóg meer aan gaat om zo je bedrijf te laten groeien.
Wat nu? Hoe nu verder, dat je de beslissing hebt gemaakt is misschien al een hele stap. Maar hoe zet je nu die volgende stap? Wat ís die volgende stap? Ik help je graag verder.
Nu je je besluit hebt genomen, is de eerste stap (natuurlijk) zoek een fotograaf die bij jou past! Waarschijnlijk volg je al een aantal fotograferen en spreken er een aantal je aan. Dat zal liggen aan stijl, kleurgebruik maar ook hoe diegene spreekt over personal branding fotografie.
Maak een afspraak voor een intakegesprek, zodat je ook kan ervaren of er ook een klik is met deze persoon. Als jij voor de camera staat stel je je kwetsbaar op, het is dan wel zo fijn dat je je vertrouwt en op je gemak voelt bij de fotograaf.
Daarnaast is het belangrijk dat de fotograaf meer te weten komt over jou en jouw bedrijf. Op die manier kunnen jullie samen de juiste keuzes maken voor jouw branding shoot.
2. Maak een moodboard
Heb je al een idee in je hoofd je wilt dat de foto’s eruit komen te zien? Wat voor beelden spreken jou aan? Kijk bijvoorbeeld eens op Pinterest. Er zijn zoveel voorbeelden te vinden.
Bedenk ook goed wat je wilt uitstralen: formeel/informeel, kleurrijk/ingetogen. Het is belangrijk dat je hierover nadenkt en door dit visueel te maken krijg je er een gevoel bij.
Het moodboard geeft je overzicht, de mogelijkheid om bij te schaven/andere keuzes te maken dan je op voorhand dacht. Het geeft richting aan je fotoshoot, en dat is écht belangrijk voor de communicatie tussen jou en de fotograaf. Dit stukje wordt soms nog weleens onderschat.
3. Kies de juiste locaties voor jouw shoot
De volgende stap: het kiezen van de juiste locatie/locaties voor je fotoshoot. Welke locatie past bij jouw moodboard? Is het juist die lichte huiselijke locatie of die industriële fabriek. De fotograaf kan je hier goed mee helpen, hij/zij is wellicht bekend met meerdere locaties.
4. Kleding en accessoires: verwen jezelf met iets nieuws
Kleding en accessoires: het is zo belangrijk tijdens je shoot. De keuze hierin heeft veel invloed op je uiteindelijk resultaat. En ik ben echt voorstander om jezelf te verwennen met iets nieuws. Denk aan mooie nieuwe kledingsetjes. Niets fijner dan je stralend voelen in je nieuwe kleding!
5. Plan alweer je volgende shoot
Stap 1 was het plannen van jouw eerste branding shoot, maar ik denk dat het zeker zo belangrijk is om de volgende ook in te plannen. Shoots zijn seizoensgebonden, warme truien in de winter en zomerse jurkjes in de zomer. Het is echt goed om jouw content aan te laten sluiten bij het seizoen.
Mijn advies: plan minimaal twee keer per jaar een shoot, maar eigenlijk is elk kwartaal nóg beter.
Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb kunnen helpen naar jouw (allereerste?) personal branding shoot! Twijfel jij al een tijdje of een branding shoot een toegevoegde waarde is voor jouw bedrijf, of heb je nog vragen over een shoot? Schroom dan niet om me een berichtje te sturen! Dit kan op Instagram (@ondernemer.in.beeld) of via e-mail. (info@fems-fotografie.nl)
Mocht je nu de koe direct bij de horens willen vatten na het lezen van deze blogpost? Je bent maar één e-mailtje verwijderd van een té gekke personal branding shoot! (info@fems-fotografie.nl)